• ناشر: Electronic Arts
  • سازنده: Visceral Games
  • سبک: Survival Horror
  • پلتفورم ها: PC | PS3 | X360
  • تاریخ انتشار: February 5, 2013

"فضای مرده" از دید دانشمندان به فضایی اطلاق می شود که عاری از هرگونه زندگی مادی و نشانه های حیات باشد. بسیاری از دانشمندان و محققان معتقدند که خارج از زمین چیزی بجز فضای مرده انتظار شما را نمی کشد، اما این مساله هیچوقت بطور کامل به اثبات نرسیده است. اگر شما نیز جزء آن دسته افرادی هستید که به زندگی بیگانگان، فرازمینی ها و تمدن آنها علاقه دارید، آماده شوید تا به همراه Isaac Clarke وارد ماجراجویی بزرگی در دنیای Dead Space 3 شوید.

داستان بازی پس از وقایع نسخه دوم و از جایی آغاز می شود که Isaac به مدت سه سال خود را در یکی از Colony های ماه از دید نیروهای دولتی مخفی نگه داشته تا اینکه پیامی از Ellie مبنی بر انجام ماموریتی جدید در مورد Markerها دریافت می کند. Ellie که قصد دارد تا با نابودی Markerها، زمین و انسان ها را برای همیشه از خطر هجوم نکرومورف ها رها سازد، دو تن از افراد تیم خود به نام های Robert Norton و John Carver را مامور می کند تا به دنبال Isaac رفته و او را برای انجام این ماموریت متقاعد کنند. در این میان فرقه جدیدی به نام Inner Circle به رهبری Jacob Danik با نابود کردن آزمایشگاه های مربوط به Markerها به گسترش روز به روز نکرومورف ها و نابودی دنیای کمک می کند. Isaac تنها شخصیست که توانایی تحلیل و درک اطلاعات مربوط به Markerها را دارد و از این رو بزرگترین دشمن Danik محسوب می شود و اینبار علاوه بر نکرومورف ها باید با سربازان Danik نیز به مبارزه بپردازد.


داستان بازی در ابتدا از آشفتگی و پیچیدگی زیادی رنج می برد اما از اواسط بازی به بعد به ثبات نسبی رسیده و به خوبی روایت می شود. داستان در نسخه های اول و دوم نقش پر رنگی در بالا رفتن المان ترس و دلهره در بازی ایفا میکرد که متاسفانه در نسخه سوم خبری از آن نیست. در حقیقت داستان Dead Space 3 بیشتر مناسب عناوین علمی - تخیلی است تا عناوین ترسناک و دلهره آور اما اگر با دید جدیدی به آن نگاه کنیم هنوز هم مجذوب کننده و پر از کشش ها و فراز و نشیب های فراوان است.

خوشبختانه گیم پلی بازی هنوز هم بزرگترین نقطه قوت آن است و مشکلات داستان و گرافیک بازی را تاحدودی پوشش می دهد. به لطف افزوده شدن سیستم جدید ارتقاء و ساخت اسلحه ها، انعطاف و عمق زیادی به بازی و گیم پلی آن داده شده است. تمامی سلاح های موجود در عناوین قبلی همچون Plasma Cutter، Shotgun یا Ripper در این نسخه تبدیل به اجزای اولیه خود شده اند و شما می توانید بسته به خلاقیت خود و شرایط موجود اسلحه های جدید و قوی تری را از این اجزای کوچک بوجود بیاوردید. در ابتدا هر اسلحه به وسیله یک چارچوب ایجاد می شود که شما می توانید بسته به نوع این چارچوب، قطعاتی را به قسمت بالایی یا پایینی آن متصل کنید و سپس با افزودن قطعات جانبی که هر کدام قابلیت خاصی به آن اضافه می کنند، اسلحه ای قدرتمند و جدید بوجود بیاورید. همچنین این قابلیت نیز وجود دارد که Chipهای مختلف را به سیستم مدارات اسلحه افزوده که این Chipها باعث بالا رفتن قدرت، سرعت، تعداد تیر و Reload اسلحه می شود. همه این امکانات در مکانی به نام Bench - که به شکلی ارتقاء یافته از نسخه های قبلی بازگشته - امکان پذیر می باشد. همچنین شما می توانید وسایل مورد نیاز خود مثل خشاب اسلحه، بسته های سلامتی، شارژهای Statis و ... را با داشتن میزان کافی از مواد اولیه در Bench بسازید، یا اسلحه ها و وسایلی که به آنها احتیاج ندارید را در قسمت Stash قرار دهید.

در میدان مبارزه، Statis و Kinesis هنوز هم بهترین ابزارهای کمکی Isaac بشمار می روند. به وسیله Statis می توان برای مدت زمانی کوتاه دشمنان یا اشیاء مختلف را تا مرز توقف آهسته نمود و Kinesis این قابلیت را به شما می دهد تا به وسیله قدرت جذب دستان Isaac آیتم های مختلف را از فاصله دور بدست آورید، یا قطعات تیز بدن دشمنان را به طرف خودشان پرتاب کنید. این دو قابلیت در حل اکثر معماهای بازی کاربرد زیادی دارند و به وسیله کیوسک هایی که در قسمت های مختلف بازی قرار دارند می توان بُرد، زمان عملکرد و قدرت آنها را افزایش داد. همچنین از طریق این کیوسک ها می توان Nano Suit معروف Isaac را با مدل های پیشرفته تر تعویض نمود و آن را از نظر میزان سلامتی و قدرت دفاع در برابر ضربات مقاوم ساخت.


دشمنان اصلی Isaac همچنان نکرومورف های سمج و چندش آور هستند که همانند گذشته باید با شلیک به اعضای بدنشان آنها را تکه تکه کرد و از پای درآورد. این نکرومورف ها از تنوع بالایی برخوردارند و به شیوه های مختلف به Isaac حمله می کنند، برخی از آنها با قطع شدن قسمتی از بدنشان به شکل های جدیدی در می آیند و استراتژی حمله خود را تغییر می دهند! البته اینبار همانطور که اشاره شد، نکرومورف ها تنها دشمنان شما نیستند، بلکه برای اولین بار در این سری شما باید با سربازهای Danik نیز وارد مبارزه شوید. هوش مصنوعی سربازان در مقایسه با نکرومورف ها بسیار ضعیف است و به راحتی از پا در می آیند، از این گذشته در این نسخه مبارزات بازی بسیار آسانتر شده و مهمات و بسته های سلامتی به فراوانی در محیط بازی یافت می شوند که این مساله ترس و دلهره ای که از سر چالش برانگیز شدن اوضاع به بازیکن منتقل می شد را تا حدود زیادی از بین برده است. علاوه بر این، یکی دیگر از مشکلات بازی کمبود و عدم تنوع Boss Fight هاست و همین تعداد کم نیز به روش های ساده و تکراری از پا در می آیند. همراه بودن با یک تیم تحقیقاتی و صحبت های آنها با Isaac در طول بازی نیز از دیگر عواملیست که باعث تضعیف المان های ترس در بازی شده و بجز شوک های کوچکی که از حمله غافلگیرانه نکرومورف ها ناشی می شود، دیگر خبری از ترس نیست.

ماموریت های اصلی Isaac فقط به کشتن نکرومورف ها و جتسجو در محیط فضاپیماها یا زمین محدود نیست. همانند نسخه قبلی گاهی اوقات Isaac باید برای یافتن قطعات، راه اندازی سفینه و ... وارد جو بدون گرانش فضا شد. در این حالت Isaac در فضای بی انتها معلق شده و شمارشگر کپسول اکسیژنش به کار می افتد. مشاهده جو اتمسفریک فضا، سفینه های نابود شده و مدارهای سیارات از نزدیک تجربه ایست که فقط با بازی کردن Dead Space 3 می توان آنها را بدست آورد.

جدا از ماموریت های اصلی، تعداد قابل توجهی ماموریت فرعی نیز در برخی مراحل وجود دارد. به بسیاری از این ماموریت ها بیشتر از ماموریت های اصلی بازی پرداخته شده و برای اتمام آنها وقت و مهارت زیادی نیاز است که مطمئناً ارزش آیتم های نایاب و ارزشمندی که در پایان بدست می آورید را دارد. همچنین در این بین می توان گزارش های متنی و صوتی متعددی را یافت که به درک بهتر داستان و پی بردن به گذشته ساکنان سیاره کمک زیادی می کند.


برای اولین بار در سری Dead Space این قابلیت داده شده که بخش داستانی بازی را به صورت مشارکتی به همراه یکی از دوستانتان انجام دهید. البته این امکان فقط به صورت Online امکان پذیر می باشد و از نظر کلی شباهت زیادی با بخش چندنفره Diablo III دارد. در این حالت شخص میزبان کنترل Isaac را بدست گرفته و فرد دیگر به کنترل John Carver می پردازد. داستان در این حالت با اندکی جزئیات اضافه نسبت به حالت تک نفره روایت می شود و نحوه روایت آن از دید Isaac و Carver متفاوت است، بطور مثال Carver محیط اطراف را به شکل چندش آور تری مشاهده می کند و قادر است چیزهایی را ببیند که Isaac از دیدن آنها محروم است. خشاب ها، بسته های سلامتی و آیتم هایی که در این بخش بدست می آید برای هر بازیکن به صورت مجزا تقسیم می شود و بازیکنان می توانند از طریق Bench دستورالعمل ساخت اسلحه های جدید را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

توصیه می شود که حالت مشارکتی بازی را روی درجه های سختی بالا بازی کنید، زیرا در درجه های Normal یا Casual مبارزه با دشمنان حتی ساده تر از بخش تک نفره شده و این مساله علاوه بر کاهش چالش پذیری، باعث تکراری و یکنواخت شدن روند بازی نیز می شود. علاوه بر این، این بخش از مشکلات تکنیکی متعددی رنج می برد؛ بطور مثال برخی از پازل ها و کلیدها به طور صحیح عمل نمی کنند و نیازمند انجام چندباره برای رفع مشکل هستند، یا برای اینکه کسی بتواند به بازی شما بپیوندند باید به آخرین چک پوینت بازگردید که مشخص نیست شما را چند دقیقه به عقب خواهد برد.

Dead Space 3 بخش بزرگی از موفقیت خود را به فضای اتمسفریک و طراحی بی نظیر محیط پیرامونش مدیون است. محیط بازی غالباً تاریک، خون آلود، وهمناک و سرشار از علائم عجیب و غریب است. مناطق بیرونی نیز پوشیده از برف است و بهراحتی می توان رد پای Isaac را روی برف دنبال نمود. طراحی نکرومورف ها، اسلحه ها و نانو سوئیت های Isaac هم قابل تحسین است، اما چهره کاراکترها فاقد جزئیات فراوان است و این مساله در طراحی یکنواخت سربازان Danik بیشتر از همه به چشم می خورد. در کل گرافیک تکنیکی بازی نسبت به نسخه قبلی پیشرفت چندانی نداشته اما هنوز هم برای یک عنوان سوم شخص شوتر قابل قبول است. بزرگترین نکته قوت گرافیک بازی به طراحی محیط فضا، قمرها، ستاره ها، سفینه ها و اجرام آسمانی بر می گردد. سازندگان با دقت و ظرافت خاصی به این قسمت از بازی توجه کرده اند، به طوری که از مشاهده و گشت و گذار در فضا سیر نخواهید شد!


موسیقی بازی ناخودآگاه شما را به یاد فیلم های ژانر ترسناک خواهد انداخت اما نمی تواند به تنهایی بار القای حس ترس و دلهره به مخاطب را بدوش بکشد. در شرایط آرام، محیط بازی از سکوت معناداری بهره می برد و ناگهان با صدای شکستن یک پنجره، دشمنان به شما حمله کرده و موسیقی بازی اوج می گیرد. استفاده از صداپیشگان خبره و افکت های صداگذاری خاص نیز باعث شده Dead Space 3 از نظر صوتی تجربه منحصر بفردی به مخاطب ارائه دهد.

Dead Space 3 دیگر آن بازی ترسناکی نیست که هر لحظه مو به تنتان سیخ کند و شما را در مقابل چالش های بزرگ قرار دهد، بلکه عنوانی علمی - فضایی در سبک سوم شخص شوتر است که به شما تجربه ای جدید و لذت بخشی را ارائه می دهد، پس اگر می خواهید از آن لذت ببرید باید با دید دیگری به آن نگاه کنید.

امتیازات:
 

گیم پلی: 8 
گرافیک: 8 
نوآوری: 8 
صداگذاری: 9 
جذابیت: 9 
امتیاز کل: 8.2